Blir Fortnite nästa stora e-sport att spela på?

Publicerat 2019-08-27 18:34
Fortnite har växt explosionsartat sedan Battle Royale-spelläget lanserades under hösten 2017. Det rapporterades redan i november 2018 att spelet hade över 200 miljoner registrerade spelare runt om i världen,
En siffra som stadigt har ökat, även om utmanare såsom Apex Legends har dykt upp under tiden.
I slutet av juli i år avgjordes ”Fortnite World Cup” på Arthur Ashe Arena i New York där totalt 30 miljoner dollar stod på spel, vilket motsvarar ungefär 287 miljoner SEK. Totalt deltog närmare 200 finalister från 34 olika länder runt om i världen. Det har bekräftats att över 2,3 miljoner tittare samtidigt kollade på finalerna, antingen via Youtube eller Twich.
30 miljoner till vinnaren
Vinnaren i soloklassen blev blott sexton år gamla Kyle ”Bugha” Giersdorf. Han tog hem totalt 3 miljoner USD, med andra ord närmare 30 miljoner kronor, inte dåligt för någon som fortfarande går på gymnasiet. Den unga åldern är dock inget som sticker ut i ett startfält där genomsnittsåldern är just 16.
I duoklassen fick vi se en delvis skandinavisk seger, då norska Emil ”Nyhrox” Bergquist Pedersen vann tillsammans med österrikiska Thomas ”Aqua” Arnauld. De fick totalt 1,5 miljon dollar var för sin insats i turneringen.
På den svenska fronten blev det en stor framgång i soloklassen. Theo ”Crue” Ferrer från Stockholm hamnade på en sjätteplats och vann i och med det runt 6,6 miljoner kronor. Allt avgjordes för hans del i den sista av 6 omgångar där han tog hem segern och kunde klättra kraftigt i tabellen.
Fortnite växer hos spelbolagen
I och med den stora succén för Fortnite så kan vi vänta oss att den trenden fortsätter framåt även nästa år. Många av spelbolagen snappar också upp gaminstrenderna.
Betfair är ett av spelbolagen som har börjat satsa allt mer på gamingevent, där det under en lång tid bland annat varit möjligt att spela på exempelvis CS och Dota 2.
Vill du ta del av en guide till alla oddsbonusar rekommenderar vi även dagensbetting.se
Nästa år är det säkerligen sannolikt att även Fortnite-VM blir ett hett spelobjekt. Vem tror du tar hem det då?
 Den summa som Bugha vann (3 miljoner USD) är den enskilt största som en enskild spelare vunnit i en soloturnering, vilket får ses som extra anmärkningsvärt med tanke på hur nytt spelet egentligen är och hur explosionsartad utvecklingen har varit. Något som visar hur stort spelet faktiskt har blivit.
Ett annat tecken på den kraft Fortnite haft på sistone är Tyler ”Ninja” Blevins beslut att lämna Twitch, vilket kan få stora konsekvenser för den branschen. Ninja var med nästan 15 miljoner följare den med flest prenumeranter på Twitch. Twitch har, enligt statistik från https://blog.streamelements.com/, i nuläget 72,2 % av alla livestreaming-timmar, men får nu se sin stjärna uppsnappad av nykomlingen Mixer som i nuläget har 2,2 % av timmarna i jämförelse. En siffra som vi sannolikt kan vänta oss öka drastiskt i och med Ninjas flytt och den publicitet som följt med detta.
Det ska bli intressant att följa framtiden för Fortnite och hur spelet kommer att påverka mer än bara spelbranschen, vi kan vara övertygade om att både livestreamingjättarna och spelbolagen håller sina ögon öppna.